Google si z koláče za reklamu ve vyhledávání odnáší asi 40%. To číslo představující koláč je astronomických 40 bilionů dolarů. Firma vydělává díky business modelům vecpaným do vyhledávacích technologií.
Nejsem odborníkem na trendy, proto si netroufám rozjet tu spekulativní diskusi ohledně budoucnosti reklamy. To co je však jasné téměř všem, je zájem Google na poli mobilních telefonů. Ostatně nedávno T-Mobile uvedl první telefon využívající Google Android, přičemž do Open Handset Alliance, organizace sdružující přes 20 firem (mj. T-Mobile, HTC Corporation, Intel, Ebay), vstoupil již před několika lety. Jde tedy o jeden ze strategických cílů společnosti. Proč? Na světě je více uživatelů mobilů než počítačů. Mobily mají prim i v připojení k internetu.
Android je zatím spíš zklamáním, protože Google sází na podporu třetí strany. Zdali se opensource komunita rozroste a začne plodit aplikace, které si najdou širší oblibu, je samozřejmě ve hvězdách…
Google se ale nezastavuje, hledá další a další možnosti, jak vytěžit další a další dolary z reklamy. Dnes informuje Michael Arrington, TechCrunch.com, že google vypustil dva nové business modely. Jde o click-to-buy linky na youtube.com a AdSense pro flashové hry.
Na youtube.com se objevily click-to-buy linky umístěné pod přehrávané video, kde inzerují nasmlouvaní partneři, zejména z oblasti hudebního průmyslu a videoher. Pro uživatele to může být přidanou hodnotou, pokud ne, rozhodně to nepůsobí rušivě. Dobrý tah, uvidíme co bude dál, prohlášení z blogu Google.com působí dojmem, že nejde o nahodilé gesto, nýbrž součást delšího běhu, jehož cílem má být vytvoření user-friendly e-komerční videoplatformy. Jedinou otázkou tedy zůstává, proč něco tak jednoduchého neimplementovali dříve? Zájem ze strany inzerentů musel být dostatečně velký i před rokem, ne-li dvěma a více.
Druhá novinka se týká zatím neprobádaného pole působnosti - reklama ve hrách. V minulém roce koupil Google firmu AdScape, a to podle odhadů asi za 23 milionů dolarů. AdScape se zabývá vyvíjením algoritmů pro přiřazení reklamy ve hrách. Zatímco reklama ve filmech je již etablovanou záležitostí, ve hrách se objevuje spíše sporadicky, a navíc jen v některých žánrech.
Podle produktového manažera Google AdSense pro Hry, Christiana Oestliena, bude produkt ve své beta verzi nasazen do flashových her. Mezi partnerské firmy patří PlayFish, Mochi Media, Demand Media a Konami.
Jakým způsobem chce Google AdSense do her implementovat je otázkou, která hledá svojí odpověď. Hráči jsou poměrně citliví na rušivé prvky a kontextová reklama, byť cílená, bude ve své stávající podobě vnímána jako rušivá vždy.
Umíte si představit, kam honba za dolary Google ještě zanese, než ovládne celý světa a bude nápadně připomínat pozici fiktivní firmy Umbrella Corporation z filmů Resident Evil?
Žádné komentáře:
Okomentovat